Follow by Email

dinsdag 23 augustus 2011

10 km zweten aan 5:50'/km

Vandaag een redelijke snelle 10 km gelopen in erg zwoel en warm weer, drie busjes drinken nodig gehad op deze afstand, dit is toch echt mijn weer niet hoor :-)
Regelmatig trainen voor levensduurMarc Gerlings - 17 augustus 2011
Bewegen en sport is goed voor je gezondheid. Nog een keer wordt bewezen dat gezond bewegen de kans op een langer leven vergroot. Deze keer komt dat bewijs uit Taiwan. Om die winst te boeken hoef je niet eens zo lang of intensief te sporten. Een kwartier per dag matig intensief in beweging zijn levert je drie extra levensjaren op.
Daarnaast geeft het Taiwanese onderzoek aan dat dat kwartiertje dagelijkse beweging je risico op overlijden met 14% verminderd. Dat zijn goede cijfers voor iedereen die hardlopen omarmt om er gezonder van te worden. Reacties van experts in het gerenommeerde medische tijdschrift The Lancet laten een waarschuwende toon horen bij dit onderzoek. De 15 minuten matig intensief bewegen is wel het minimum om gezondheidsvoordelen te behalen. Het onderzoek afkomstig uit Taiwan dat werd gepubliceerd in The Lancet telt een grote onderzoeksgroep en dat maakt de uitkomsten nog interessanter.In Taiwan werd een groep van 416.175 mensen gevolgd gedurende een periode van 8 jaar. De proefpersonen hadden een bewegingsprogramma van 15 minuten per dag of 90 minuten per week. Een groot deel van de groep was actief met stevig wandelen.
Winst met extra 15 minutenNu komt het goede nieuws voor de hardlopers. Je komt al met een matig duurloopje al snel boven de genoemde 15 minuten. De onderzoekers keken ook naar de winst in gezondheid als de proefpersonen meer deden dan dat kwartiertje. “Iedere extra 15 minuten per dag aan portie dagelijks bewegen bovenop het minimum van 15 minuten per dag verlaagde de kans op overlijden verder met 4% en kans op overlijden door kanker met 1%. Deze voordelen gelden voor alle leeftijdsgroepen en voor zowel mannen als vrouwen.”Daarnaast werd ook een groep inactieven in de gaten gehouden. Deze groep had een duidelijk hogere kans op overlijden dan de actieven: 17%.RegelmaatDe norm in Nederland voor een portie gezonde beweging is 30 minuten per dag. Dit kan wandelen, fietsen of zelfs tuinieren zijn. De truc om beweging te laten werken voor je gezondheid is de regelmaat. De norm van 30 minuten telt als je 5 van de 7 dagen in de week actief bent. In Engeland ligt de norm net wat anders. Daar wordt geadviseerd om 150 minuten in de week actief te zijn.Lopen voor gezondheidHet onderzoek laat zien wat veel artsen al wisten; bewegen is goed voor je. Je hoeft niet heel hard te lopen om de voordelen te plukken, als je maar loopt. Wel goed om te zien is dat met een kleine duurloop van 15 tot 30 minuten je gezondheid met sprongen vooruit gaat. Dat is goed nieuws voor de vele lezers die lopen voor hun gezondheid en minder om er een prestatie mee neer te zetten.Je kunt het onderzoek ook zien als een motivatie om meer te doen naast je duurloopjes. Op de dagen dat de hardloopschoenen niet aangaan kun je tijd steken in bijvoorbeeld yoga of pilates. Die oefeningen versterken je spieren en vergroten je lenigheid. Meteen tellen die minuten mee in de 5x30 minuten in de week matig intensief bewegen. Of trek op die tussenliggende dagen de wandelschoenen aan voor een ommetje in de buurt. Je longen krijgen verse zuurstof en je wandelt de eventueel overgebleven spanning of spierpijn uit je spieren. De regelmaat in bewegen maakt dat je makkelijker je duurloop maakt op de dagen dat je de hardloopschoenen aantrekt. Hardlopen en vormen van cross training, hoe licht dan ook, zijn een mooie aanvulling op je streven om gezond en fit te blijven.Marc Gerlings voor ProRun©

Geen opmerkingen: