Follow by Email

dinsdag 7 oktober 2008

looprustdag,tijd om eens een jaarplanning te gaan maken 2009

Een opbouwend schema over een gans jaar, niets dwingend, gericht trainen, dat heb je nodig.
-De doelen stellen, bv eerste marathon, besttijd 10 mijl, goede halve marathon, snelle 10 km.
-De doelen inpassen in het jaarschema, de afbouw en rust periodes inplannen in het jaarschema
-De twee piekmomenten in een jaar, +- tweemaal drie weken.
-Het vaststellen van je aantal kilometers in een wedstrijdloze periode, dus het minimum om je basisconditie te onderhouden.
-De opbouwperiode van een marathontraining vastleggen, normaal 13 weken.
-Een min of meer vaste weekindeling naar kortere wedstrijden vastleggen.
-Een paar vaste regels waar je rekening mee moet houden,
-Het kilometeraantal maximum met tien km per week verhogen.
-Na drie opbouwende weken een relatieve rustweek inlassen, bv : 40 km, 44 km, 48 km, 44 km, 50 km, 55 km, 60 km, 55 km, enz.….
-Maximaal 20% snel werk, 30% uithouding en 50% rustig trainen.
Als dat op papier staat,ben ik al een stuk verder!!! Hierin ga ik geholpen worden om een schema te maken voor een heel jaar!!!

1 opmerking:

Yves zei

Als je dit allemaal in je schema kan inpassen ben je heel goed bezig denk ik.